Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De speler probeert de geheime kleuren-code van de computer te ontrafelen. Hoe je dat doet kun je lezen op het tabblad Uitleg.
Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De speler probeert de geheime kleuren-code van de computer te ontrafelen.
De computer kiest in het geheim vier kleuren en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zoekschermpje. Het is toegestaan om twee of meer dezelfde kleuren te kiezen. De computer heeft, afhankelijk van het gekozen niveau, de keuze uit zes, zeven, acht of negen verschillende kleuren. Dit is de verborgen kleuren-code die de speler moet gaan ontrafelen.
De speler plaatst vier kleuren naar keuze in de eerste lege rij. Vervolgens klikt de speler op de 'Check'-knop waarna de computer met zwarte en witte pinnen het resultaat geeft:
Met deze nieuwe informatie plaatst de speler vier volgende kleuren in de eerstvolgende lege rij. Als de computer vier zwarte pinnen heeft geplaatst, is de kleuren-code gekraakt. Doel is om zo snel mogelijk de kleuren-code te kraken.
TE KRAKEN CODE | |
HUIDIGE BEURT | |
BESCHIKBARE PLEK | |
ACTIEVE PLEK | |
BEZETTE PLEK | |
COMBINATIE CHECKEN | |
RESULTAAT |
Afhankelijk van het gekozen niveau bevat het spel de volgende kleuren:
EENVOUDIG | |
GEMIDDELD | Eenvoudig + |
MOEILIJK | Gemiddeld + |
EXTREEM | Moeilijk + |
De lijst van beschikbare kleuren wordt aan de onderkant weergegeven.
JUISTE KLEUR, JUISTE PLEK | |
JUISTE KLEUR, VERKEERDE PLEK |
PLEK ACTIVEREN | Klik op een beschikbare plek binnen de huidige beurt om deze plek te activeren. |
KLEUR SELECTEREN | Klik op een kleur onderin om te plaatsen op de actieve plek. |
KLEUR VERWIJDEREN | Klik op een kleur binnen de huidige beurt om deze te verwijderen. |
COMBINATIE CHECKEN | Klik op de knop 'Check' binnen de huidige beurt om de gekozen combinatie te checken. |
Deze opties vind je op het tabblad Opties:
SCORES OPSLAAN | Geef aan of je je scores wel of niet wilt opslaan. Indien je je scores opslaat zullen ze worden getoond op het tabblad Scores en ding je mee om de highscores. |
Deze opties vind je op het tabblad Spel:
NIVEAU |
Kies het gewenste niveau. Je hebt de keuze uit:
|
SPEL |
Kies wat je met het huidige spel wilt doen. Je hebt de keuze uit:
|
Indien op het tabblad Opties de optie 'Scores opslaan' aan staat wordt je score opgeslagen. Zodra je een spel hebt uitgespeeld zal het tabblad Scores automatisch geopend worden.
Op het tabblad Scores zie je de Mastermind-highscores van het huidige niveau. De tien beste scores worden getoond, en eventueel jouw persoonlijk beste score mocht die per ongeluk niet in de top tien staan. Alleen je beste score (per niveau) wordt bewaard. Jouw persoonlijk beste score wordt donker gemarkeerd.